Een flipboekje werkt precies als een echte tekenfilm. Je hebt er alleen geen ingewikkelde technieken of dure camera voor nodig. Maak zelf een boekje met daarin je eigen korte tekenfilm. Een paar papiertjes, een potlood of wat stiften en twee nietjes zijn al genoeg om een leuk flipboekje te maken. Probeer het maar!
Wij met het vierde leerjaar proberen het alvast uit...!
Wat heb je nodig?
- Stevig papier (120 grams A4, het formaat papier uit de printer van een computer) met daarop het werkblad uitgeprint
- Klemmen (wasknijpers of paperclips
- Tekenmaterialen (potloden en stiften)
- Nietmachine om de blaadjes tot een boekje te nieten
Zo doe je het
Print het werkblad 1 en werkblad 2 op stevig papier uit. Nu kan je de tekeningen inkleuren, doe dit wel met dezelfde kleuren bij elke tekening! Knip de 24 tekeningen uit en leg ze in de goede volgorde precies op elkaar. Zoals je ziet gooit het mannetje op de tekening iets weg, je kunt zelf verzinnen wat hij weggooit. Teken op de eerste dertien tekeningen het voorwerp in de hand van het mannetje. Hierna zweeft het voorwerp door de lucht. Let er op dat elke tekening telkens een beetje anders is dan de vorige. Dan krijg je een mooie beweging. Je kunt de door jou getekende beweging uitproberen door de blaadjes aan de bovenkant met een paperclip of een wasknijper vast te maken. Je kunt nu met je duim de bladzijden van het boekje laten flippen. Prrrrrrrrrt!
Print het werkblad 1 en werkblad 2 op stevig papier uit. Nu kan je de tekeningen inkleuren, doe dit wel met dezelfde kleuren bij elke tekening! Knip de 24 tekeningen uit en leg ze in de goede volgorde precies op elkaar. Zoals je ziet gooit het mannetje op de tekening iets weg, je kunt zelf verzinnen wat hij weggooit. Teken op de eerste dertien tekeningen het voorwerp in de hand van het mannetje. Hierna zweeft het voorwerp door de lucht. Let er op dat elke tekening telkens een beetje anders is dan de vorige. Dan krijg je een mooie beweging. Je kunt de door jou getekende beweging uitproberen door de blaadjes aan de bovenkant met een paperclip of een wasknijper vast te maken. Je kunt nu met je duim de bladzijden van het boekje laten flippen. Prrrrrrrrrt!
Tevreden? Dan ben je bijna klaar!
Niet nu de blaadjes aan elkaar vast.
Dit moet je wel heel precies doen anders gaat het effect van de beweging verloren.
Je hebt nu je eerste animatie gemaakt!
Dit moet je wel heel precies doen anders gaat het effect van de beweging verloren.
Je hebt nu je eerste animatie gemaakt!
Alles zelf bedenken
Print het lege werkblad om helemaal zelf een animatie te maken. Je kunt bijvoorbeeld de zon laten opkomen of de neus van Pinoccio laten groeien. Maak de tekening niet heel moeilijk of ingewikkeld want alles wat op je tekening staat moet je op elke tekening weer opnieuw tekenen. En hoe meer dingetjes je aan je tekening toevoegt hoe meer werk het is. Teken dus alleen wat je belangrijk vindt. Bij het maken van een flipboekje gaat het om de beweging.
Print het lege werkblad om helemaal zelf een animatie te maken. Je kunt bijvoorbeeld de zon laten opkomen of de neus van Pinoccio laten groeien. Maak de tekening niet heel moeilijk of ingewikkeld want alles wat op je tekening staat moet je op elke tekening weer opnieuw tekenen. En hoe meer dingetjes je aan je tekening toevoegt hoe meer werk het is. Teken dus alleen wat je belangrijk vindt. Bij het maken van een flipboekje gaat het om de beweging.
Slimme tips
- Maak de tekeningen eerst in potlood. Dan kun je nog dingen veranderen als het niet naar je zin is. Als je wel tevreden bent trek je het over met stift. Zo werken de beroepsfilmmakers in bijvoorbeeld de beroemde Walt Disney Studio’s ook!
- Omdat de opvolgende tekening steeds een klein beetje anders moet zijn (en het papier wat dikker is omdat dat beter flipt) helpt het om als je een tekening hebt ze tegen het licht te houden dan kun je de vorige tekening erdoorheen zien en kan dat helpen om het volgende plaatje te maken.
- Onthoud goed dat het boekje geen heel verhaal kan vertellen! (24 plaatjes zijn samen maar één seconde van een film). Daar is het te kort voor. Je maakt maar één beweging. Je moet dat goed bedenken bij het verzinnen van je onderwerp en zorgen dat de veranderingen klein zijn.
- Maak de tekeningen niet te klein.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten