Dit weekend kon ik, uitzonderlijk, nog kaarten bekomen
om de exclusieve theatervoorstelling bij te wonen van THE OLD WOMAN.
Willem Dafoe is niet voor niets een bekend filmacteur:
De laatste keer in Robert Wilson's stuk met Marina Abramovic fantastisch spel.
Een héél knappe regie!
The Old Woman is van een meticuleuse(uiterst nauwgezet) absurditeit,
origineel en door mij
bijzonder gesmaakt.
Het is toptheater en zeker de klepper van het
seizoen. Ongetwijfeld!
(Wie nog deze voorstelling vanavond of morgen wil zien kan enkel nog via een wachtlijst... Succes!)
Na het overweldigend succes van Robert Wilsons 'The Life and Death of Marina Abramovic' in juni 2012 komt deze Amerikaanse theatermaker met wereldfaam terug naar deSingel. U herkent zijn unieke stijl aan een aaneenschakeling van gestileerde, poëtische beelden, opgebouwd uit droom-figuren, uiterst precieze bewegingen en duizend-en-een lichtschakeringen. In zijn theater van de verbeelding krijgt naturalisme noch psychologisering een plaats. Met vertraagde, kunstige bewegingen en poses vertolken zijn acteurs vaak groteske personages, vol komische effecten en humoristische knipoogjes.
Samen met danser en performer Mikhail Baryshnikov en theater- en filmacteur Willem Dafoe laat Robert Wilson zich deze keer inspireren door het kortverhaal 'The Old Woman' van Daniil Charms. Geboren in Sint-Petersburg in 1905, kwam deze Russische avant-gardeschrijver vanaf het midden van de jaren twintig in het vizier van Stalins terreurbewind. Hij werd opgepakt en opgesloten. Veel van zijn schrijfsels bestaan slechts uit flarden. In zijn verhaalstijl resoneren Kafka, Beckett en Ionesco. 'De Oude Vrouw', Charms' meest bekende tekst, vertelt over een schrijver die geen vrede vindt met zichzelf. Deze briljante, obscure en sluiks politieke novelle schreef hij in 1939, niet lang voor hij in de goelag van de honger omkwam.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten