"Optimism is a moral duty"
Verdi componeerde Aida voor de nagelnieuwe opera van Cairo. De opera – de eerste op het Afrikaanse continent – werd gebouwd om de realisatie van het Suezkanaal te vieren (1869). Het kanaal beloofde een nooit geziene impuls voor de wereldhandel. Meer nog: door ongebreideld handel te drijven zouden alle mensen broeders worden, ongeacht ras, geloof, afkomst. Economie als middel voor zelfontplooiing, handel als voorwaarde voor geluk. Kortom, globalisme avant la lettre. Met Aida schreef Verdi, al dan niet gewild, de soundtrack voor deze droom over een betere wereld.
Aida – een nieuw begin. Aida* is de openingsproductie van het nieuwe NTGent van Wim Opbrouck. Opnieuw laten we de muziek van Verdi klinken om een nieuw theater in te spelen. En opnieuw laten we de toespraken horen waarmee honderdveertig jaar geleden het beeld werd geschilderd van een harmonieuze wereld. Nee, niet zo ronkend als toen, niet zo overtuigend. Wel met weemoed, en wie weet, met een hernieuwd geloof dat het anders kan. Beter. Mooier.
Aida* is de muzikale echo van een tijd waarin alles mogelijk leek. Een oproep om te durven dromen, een pleidooi voor verbeelding. Onder de muzikale leiding van Christoph Homberger, in de muzikale bewerking van Jan Czajkowski en in samenwerking van onze acteurs met Frank Van Laecke en het fanfareorkest De Leiezonen klinkt Aida* kwetsbaar maar strijdlustig, weemoedig maar vitaal. Wonderschoon en – dat beloven we u – adembenemend.
Aida – ‘het levende bewijs van datgene waartoe de mens in staat is als hij écht iets wil’ (citaat uit de openingsrede van het Suezkanaal).
http://www.ntgent.be/productie/aida
Verdi componeerde Aida voor de nagelnieuwe opera van Cairo. De opera – de eerste op het Afrikaanse continent – werd gebouwd om de realisatie van het Suezkanaal te vieren (1869). Het kanaal beloofde een nooit geziene impuls voor de wereldhandel. Meer nog: door ongebreideld handel te drijven zouden alle mensen broeders worden, ongeacht ras, geloof, afkomst. Economie als middel voor zelfontplooiing, handel als voorwaarde voor geluk. Kortom, globalisme avant la lettre. Met Aida schreef Verdi, al dan niet gewild, de soundtrack voor deze droom over een betere wereld.
Aida – een nieuw begin. Aida* is de openingsproductie van het nieuwe NTGent van Wim Opbrouck. Opnieuw laten we de muziek van Verdi klinken om een nieuw theater in te spelen. En opnieuw laten we de toespraken horen waarmee honderdveertig jaar geleden het beeld werd geschilderd van een harmonieuze wereld. Nee, niet zo ronkend als toen, niet zo overtuigend. Wel met weemoed, en wie weet, met een hernieuwd geloof dat het anders kan. Beter. Mooier.
Aida* is de muzikale echo van een tijd waarin alles mogelijk leek. Een oproep om te durven dromen, een pleidooi voor verbeelding. Onder de muzikale leiding van Christoph Homberger, in de muzikale bewerking van Jan Czajkowski en in samenwerking van onze acteurs met Frank Van Laecke en het fanfareorkest De Leiezonen klinkt Aida* kwetsbaar maar strijdlustig, weemoedig maar vitaal. Wonderschoon en – dat beloven we u – adembenemend.
Aida – ‘het levende bewijs van datgene waartoe de mens in staat is als hij écht iets wil’ (citaat uit de openingsrede van het Suezkanaal).
Ik heb de reportages gezien en kreeg er kippenvel van.
BeantwoordenVerwijderen